Střechy Island a Faerské ostrovy 2000
Něco o cestě
Vypravit se na Island je jistě snem mnohých obdivovatelů přírodních krás. K jeho uskutečnění stačí sbalit si dobrou obuv, nepromokavé "všechno" a k tomu ještě pláštěnku a můžete vyrazit. V našem případě jsme vyrazili v červenci 2000 po trase Štětín, Göteborg, Oslo, Bergen po silnici a dále lodí Nörona společnosti Smyril Line (jediná možnost) přes Shetlandské a Faerské ostrovy do přístavu Seydisfjordur. Zážitků už máme na celou dovolenou a to teprve vyrážíme na okružní jízdu po silnici č. 1 (pro cestující neterénním autem také téměř jediná možnost). Z této cesty, jen z části asfaltované, je třeba dělat kratší či delší odbočky k vyhlášeným přírodním úkazům, které vždy stojí za to: Nejmohutnější vodopády Dettifoss a Selfoss, sopečná poušť u Egilsstadicu, kaňon řeky Jökulsa a Fjöllum, poloostrov Tjörnes v Severním ledovém oceánu., jezero Mývatn, oblast aktivních vulkánů a geotermálních polí v kaldeře Krafly, sopka Hverfjall, bahenní jezírka Námafjall, lávové sklaní město Dimmuborgir. Nepřipraveným právě někde tady dojde zásoba filmů, což je škoda, protože nádherná rozmanitost přírodních úkazů pokračuje: vodopád Godafoss, soutěska Kotágil (také s vodopádem), farma Glaumbaer s domy s turfovými střechami, tulení rezervace na poloostrově Vatnsnes, lávový vodopád Hraunfossar. Ve městě Akureyci na severním pobřeží nám Islanďané předvedli sympatický zvyk: když se vyjasní obloha a nastane slunečný den (prý jeden z pěti ročně), zavřou obchody, školy, úřady a všichni si užívají na jednom velkém pikniku. Reykjavík a Modrou lagunu zmiňujeme jen pro úplnost a doporučujeme výlet lodí na Vestmanské ostrovy – nejmladší souostroví v Evropě a přeplout zpět na Island - národní park Thingvelli, gejzíry Strokkur a Geysie, vodopád Gullfoss, sopka Hekla, vodopád Skógafoss nebo malebné útesy Dychólaly u Viku. Kdo i potom může ještě vstřebávat zážitky, měl by určitě shlédnout vodopád Svartifoss, ledovce Vatnajökull, nádherné jezero Jökulsárlón, vodopád Hengifoss a jako protiklad deprimující krajinu zpustošenou vodou, bahnem a kamením při posledním výbuchu sopky pod ledovcem.
Zpáteční cestu lze obměnit vyloděním v Hanstholmu (Dánsko). Příště (moc bychom chtěli) potřebujeme dopravní prostředek s větší průchodností terénem.
Zajímavosti a rady
- Pokud Vám zbývá jen 14 dní dovolené, na Island nejezděte.
- Fotografové (i amatérští) potřebují min. 30 filmů (kolik Gb paměti neznám).
- Prší tu vodorovně, deštník je tudíž k ničemu.
- Kdo nemá "Serpenízka", nechť si vezme dostatek sušených potravin, stan, vařič a od nikoho nic nežádá jako my a jde to a navíc stojí to za to.
- Kochejte se tou nádherou!